Із 29 лютого до 5 березня у Бухаресті, Румунія, проходили п’яті міжнародні математичні змагання Romanian Master of Mathematics. Збірна команда учнів шкіл Києва також долучилася до участі у цій престижній олімпіаді (українці на RMM побували вже вдруге). У цьогорічних змаганнях взяли участь:
- Максим Чаудхарі (ліцей № 208, 11-й клас),
- Марія Павлюк (ліцей № 208, 11-й клас),
- Олександр Руденко (ліцей «Лідер», 11-й клас),
- Богдан Ківва (ліцей «Лідер», 11-й клас),
- Даніель Соскін (Русанівський ліцей, 11-й клас),
- Андрій Рязанов (ліцей «Лідер», 10-й клас).
Керівниками команди виступили Андрій Анікушин та Віталій Лішунов.
Команда прибула до Бухареста літаком опівдні 29 лютого. Варто відзначити прекрасну організацію змагання, на рівні «офіційної» міжнародної учнівської олімпіади ММО (хоча були і деякі негативні моменти — про це згодом). Нас зустріли в аеропорту й оперативно довезли до готелю. Всі учасники змагань проживали у студентському гуртожитку одного з бухарестських коледжів, майже в центрі столиці.
Поки учасники відпочивали та готувалися до урочистого відкриття, керівники команд знайомилися з умовами та радилися стосовно тексту змагань. На відміну від ІМО, де пропонують певний список задач («shortlist»), із якого керівники вибирають шляхом голосування ті чи ті варіанти, на RMM спеціальний комітет формує повні комплекти умов до початку заходу. Тобто коли лідери приходять на перше засідання журі, їм пропонують уже готовий текст на обидва дні змагання. Втім, інколи, зокрема й цього року, пропонують альтернативний текст, що зазвичай відрізняється від оригінального однією-двома задачами. Якщо у керівників немає зауважень стосовно основного тексту, ухвалюють саме його; якщо ж є, голосують за додатковий. Якщо суттєві проблеми виникають із якоюсь конкретною задачею, її можна замінити. Для цього є додатковий список задач саме на такий випадок.
Цього року до текстів змагання не потрапила одна із задач, запропонованих комітетом: дехто з керівників уважав, що для її розв’язання потрібні знання, що значно виходять за межі шкільної програми. І хоча більшість учасників цими знаннями насправді володіє, все-таки було ухвалено замінити її. Так у тексті з’явилася друга геометрична задача.
Наступного дня нас чекало урочисте відкриття, а учасники до того мали змогу відвідати один із чисельних музеїв Бухареста, а також прослухати лекцію в бухарестському університеті. Керівники тим часом остаточно затверджували тексти та перекладали їх для своїх команд.
Тури змагання відбулися у п’ятницю та суботу, 2 та 3 березня (можна переглянути умови та розв’язки завдань). Опісля керівники перевіряли роботи учасників своїх команд і проводили координацію та ухвалення балів із міжнародним журі. І тут проявився один із негативних моментів організації. Внаслідок того, що румунські колеги не змогли налагодити роботу сайта олімпіади й не були активними в листуванні, програма змагань не була відомою учасникам практично до самого початку заходу. У результаті деякі команди взяли зворотні квитки на літак у неділю, а отже підведення підсумків мало завершитися в суботу. Тож на цей день припадала координація першого туру, а потім перевірка і координація другого. Зважаючи на те, що деякі наші учасники звикли оформлювати чистовий варіант роботи у стилі «scratch-paper» (тобто як чорновий варіант), керівникам доводилося витрачати весь час — а його було дві-три години — на перевірку 7—8 сторінок «чернеток». Метою нашої координації завжди, на всіх змаганнях, було отримати бали всюди, де можливо, зокрема й за певні потенційно корисні для розв’язку задачі твердження, виписані на чернетках. Не секрет, що протягом останніх кількох років ця тактика була надзвичайно дієвою на IМО. Але тут це не зіграло нам на руку: намагаючись детально перевірити та «знайти бали» у нерозв’язаних до кінця задачах, ми витратили на це забагато часу і не приділили достатньо уваги насправді розв’язаним задачам. Результатом цього стало те, що Руденко Олександр отримав за задачу № 4 не 7 балів, а 4. І хоча на розподіл медалей це, на щастя, не вплинуло, загальнокомандний результат міг би бути значно кращим.
Підкреслю для майбутніх учасників олімпіад усіх рівнів (а особливо найвищого рівня): на змаганнях бувають різні ситуації. Цього разу, скажімо, ми працювали в умовах дуже стислого терміну, і на перший план мимохіть вийшла якість оформлення роботи. Поважайте журі, що перевіряє вашу роботу, керівників команд, які обстоюють ваші бали, оформлюйте розв’язання зрозуміло й акуратно. Майбутнім учасникам ІМО поки що важко уявити, за якою схемою працюють керівники команд на координації, тож просто прийміть пораду про оформлення до уваги. Можливо, що бал, який ви не доберете через дрібницю в поясненні, буде коштувати вам медалі на міжнародній олімпіаді.
Після двох напружених днів змагань учасники та керівники мали в неділю день відпочинку. У столиці Румунії вже весна, тож приємно було прогулятися старими вуличками, заздалегідь не знаючи, куди йдеш, повертати на перехрестях на вузькі провулки, вдихати весняне повітря. Чекаємо на весну і в Києві :-)
Нижче наводимо результати учасників київської команди:
Учасник | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ∑ | Нагорода |
6 | 7 | 2 | 7 | 2 | 1 | 25 | Срібло | |
7 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 9 | Відзнака | |
7 | 2 | 0 | 4 | 1 | 0 | 14 | Бронза | |
2 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 7 | Відзнака | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | — | |
7 | 0 | 0 | 7 | 0 | 7 | 21 | Бронза |
Про інші деталі олімпіади можна дізнатися на її офіційному сайті. Зауважимо, що наведений вище розподіл нагород є правильним і дещо відрізняється від оприлюдненого на сайті змагання.