Тут я продовжу обговорення пунктів нового положення (передісторію й початок обговорення див. у попередньому дописі). Ці пункти є менш принциповими порівняно з наведеними раніше, але також вимагають певного роз’яснення і, можливо, виправлення.
Старе положення | Нове положення | |
3.22. Учасники олімпіад... мають право ознайомитись... з попередніми результатами (до підбиття остаточних підсумків) оцінки робіт учасників. У разі виникнення суперечливих питань учасники мають право після завершення всіх турів відповідного етапу змагань подавати до журі апеляції з приводу правильності та об’єктивності оцінки виконаних ними завдань і одержати відповідь в усній формі. <...> | 4.1. Учасники олімпіад... мають право ознайомитись... з попередніми результатами перевірки робіт учасників до підбиття остаточних підсумків. |
Або апеляційній комісії доведеться суто формально писати, що роботу оцінено правильно, або вона муситиме погрузти в аналізі й описуванні кожної поданої апеляції. З математики таких апеляцій зазвичай дуже багато, а тому ця робота може зайняти не одну годину, ба навіть не один день.
Старе положення | Нове положення | |
2.5.6. <...> Олімпіадні завдання, як правило, складаються з авторських задач і вправ (тестів). | 2.5.6. <...> |
З одного боку, будь-яке завдання є авторським, бо хтось його колись-таки придумав; про прізвища авторів та їхнє громадянство нічого не сказано. З іншого ж боку, якщо в тексті трапилася задача фольклорного змісту, то що? Прибрані слова «як правило» змусять таким задачам приписувати авторів.
Тепер ще кілька зауважень загального плану стосовно пунктів, перенесених зі старого положення в нове без належних виправлень. Нижче наводитимуться витяги з нової редакції документа.
Текст положення |
1.2. <...> |
Часто-густо протягом олімпіади виникають суперечливі моменти, які немовбито прописані в положенні, але насправді стають від того лише більш заплутаними. Цей пункт — один із прикладів. Приміром, учасник із 9-го класу завчасно впорався зі своїм завданням і хоче написати роботу ще й за 10-й клас. Чи має він право це робити? Чи може він одержати водночас два дипломи (або й більше), якщо напише роботи добре?
Текст положення |
2.4.5. <...> |
Що робити в разі порушення певних пунктів положення? Як бути, зокрема, якщо в якомусь регіоні III етап олімпіади мають змогу проводити лише в 1 тур?..
Текст положення |
2.4.7. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій проводять відбірково-тренувальні збори переможців III етапу олімпіад з навчальних предметів та II етапу олімпіад зі спеціальних дисциплін і конкурсів для формування відповідно складу команд на IV етап олімпіад з навчальних предметів, III етап олімпіад зі спеціальних дисциплін, конкурсів фахової майстерності та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, затверджують кількісний склад учасників, визначають тривалість та порядок проведення зборів. |
А якщо регіон не має змоги проводити такі збори? Крім того, переможців олімпіади може бути до 50 % від усіх учасників (див. першу частину обговорення). Навіщо проводити відбір серед половини учасників олімпіади, якщо відібрати треба від 4 до 10 осіб?
Задача нового положення, як і попереднього, — охопити всі типи офіційних шкільних і позашкільних інтелектуальних змагань. Про це свідчить сама назва: «Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності». Але який статус мають тоді інтернет-олімпіади? У 1998 році їх іще не могли передбачити, але тепер у тексті положення є пряме посилання на них:
Текст положення |
3.9. У IV етапі олімпіад, турнірів, конкурсів з навчальних предметів беруть участь за погодженням з МОНмолодьспортом України переможці Інтернет-олімпіад, інших олімпіад та конкурсів (державного рівня). |
Утім, нічого більше про інтернет-олімпіади в документі не сказано, і навіть більше — положення містить пункт, який робить законність заочного етапу інтернет-олімпіад сумнівною:
Текст положення |
1.11. Всеукраїнські учнівські олімпіади з навчальних предметів всіх етапів, турніри, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності є очною формою змагань. |
Інтернет-олімпіада суттєво впливає на склад учасників IV етапу всеукраїнської олімпіади, а отже вона також повинна регулюватися цим положенням.
Пропонуємо і вам долучитися до обговорення, залишивши коментар нижче.